Fagus logo

Avansno plaćanje (uvjeti, rizik i planiranje kapaciteta)

Avansno plaćanje (predujam) je mehanizam kojim kupac dio ili cijeli iznos narudžbe plaća unaprijed, prije početka proizvodnje ili isporuke. U kontekstu drvene ambalaže, gdje su narudžbe često specifične (dimenzije po mjeri, ISPM 15 tretman, posebna pojačanja), avans štiti proizvođača od rizika nepreuzimanja i omogućuje pravovremenu nabavu materijala, rezervaciju kapaciteta i planiranje rokova. Za kupca, avans osigurava prioritet u rasporedu i potvrdu ozbiljnosti narudžbe.

Ugovorni uvjeti trebaju jasno definirati postotak avansa (u praksi 20–50 % za standardne, a i do 100 % za vrlo specifične narudžbe), rok uplata, valutu, uvjete povrata u slučaju otkaza i eventualne bankarske instrumente (garancije, escrow) ako je riječ o velikim vrijednostima ili novim partnerima. Uobičajena praksa je izdavanje profakture (proforme) na temelju koje kupac plaća avans; po zaprimljenoj uplati stvara se nalog za proizvodnju i blokiraju se kapaciteti.

Računovodstveno, primljeni avans evidentira se kao obveza (predujam od kupca) sve do isporuke i izdavanja konačnog računa, kada prelazi u prihod. Ta disciplina štiti likvidnost i sprječava „lažne“ prihode. Operativno, avans pokriva nabavu drvne sirovine, čavala/klamerica, energije (HT tretman) i rezervaciju strojeva. U planiranju kapaciteta, narudžbe s avansom dobivaju prioritet jer su financijski i operativno „zaključane“.

Komunikacija s kupcem ključna je za povjerenje: jasno navesti rok isporuke, mogućnost parcijalnih isporuka, uvjete izmjena specifikacije nakon avansa (što je promjena troška, što nije), te protokol u slučaju nepredviđenih okolnosti (kvar ključne opreme, force majeure). Za dugoročne ugovore može se definirati „avansni fond“ koji se sukcesivno troši po isporukama, uz refilling na dogovorenu razinu.

Rizici avansa svode se na reputacijski i operativni – zato su transparentnost, sljedivost i dokumentacija (nalog, potvrda o HT, foto-dokazi gotovih serija) važni. Kada su pravila jasna, avans donosi win‑win: proizvođaču omogućuje sigurnu nabavu i planiranje, kupcu garantira mjesto u rasporedu i stabilan rok isporuke, a svima smanjuje trošak financiranja zaliha.